Brno, ČR    +420 543 211 321    Marketing HCABrno

Jak vychovat své nástupce?

Mnoho šikovných lidí, když dělají svoji práci, tak dosahují i pěkných výsledků. Když se podíváme na expanzi firem, tak je do značné míry založena na tom, že šikovní lidé opravdu přispívají, a jejich příspěvkem vzkvétá samotná firma a dostává více zákazníků. Například, když přijmeme do firmy šikovného člověka na post obchodníka, začne chodit po zákaznících, kteří s vámi začnou hned spolupracovat, stávají se stabilními, obrat od těchto zákazníků začíná růst, a nový obchodník se cítí velmi příjemně. Po čase si uvědomíte, že jste chtěli, aby jeho schopnosti měli i jiní obchodníci, a proto ho dáte na šéfovskou pozici. To co můžete ale vidět mnohokrát, je to, že jeho šéfovské schopnosti začínají ochabovat. Je velmi dobrý na své pozici, ale v momentu, kdy má řídit lidi, začne být vážný a v obchodním týmu se začínají projevovat negativní emoce.

U nejvyššího šéfa pak vyvstává otázka, jak to udělat, aby jeho schopnosti v prodeji uměl přesunout i na své podřízené? Proč jsou mnozí lidé schopní udělat nějaký výkon ale nejsou schopni ten výkon naučit své podřízené? Jsou tam vždy 2 roviny – jedna rovina je jeho osobní schopnost komunikovat, ta druhá rovina je schopnost pojmenovat a zapsat jeho systém práce.

Takže když chcete, aby nějaký pracovník expandoval svoji oblast: Zaprvé – sepište všechny úspěšného akce, pomocí kterých dosáhl daný člověk vysokou produkci. Nepište, tak jak byste chtěli, aby to bylo, ale piště to, jak to máte vyzkoušené.

Kdybychom měli říct, co je to směrnice – řekli bychom, že to je funkční, ověřený a sepsaný postup, který dává standardní výsledky. Mnoho lidí je v životě úspěšných, ale nemají to v písemné podobě. Proto, první krok při této expanzi je, abyste sepsali všechno, co vás dělalo úspěšným.

V druhém kroku potřebujete tyto úspěšné postupy a směrnice dát lidem. Tím nemyslím, že jim to máte dát přečíst, ale tím chci říct, že to ten člověk musí naopak přijmout a pochopit, a to v plném konceptu, který ten daný postup popisuje.

Udělejte to tak, že pokud člověku dáte postup nebo směrnici, tak ho i z toho vyzkoušejte. Nejen, zda si pamatuje co je tam napsané, ale jestli ty věci dokáže v reálném životě i uplatnit. Např. když máte nějaký postup při zvládání námitek u cen u obchodníků, potom ať si daný obchodník přečte směrnici a zahrajte mu situaci, zda to opravdu bude umět zvládnout.

A třetí věcí, kterou potřebujete při prosazování, je pravidelný trénink. Pravidelně ověřujte v praxi, zda to lidé opravdu uplatňují – funkční, ověřené a sepsané postupy. Nemyslím tím, že máte lidi zkoušet z těch směrnic, ale na nějaké pravidelné bázi se dívejte, zda ty směrnice opravdu používají.

Když budete pravidelně sepisovat postupy, dávat je lidem, a systematicky kontrolovat, zda jsou opravdu v životě aplikované, může vaše firma pěkně expandovat. Každá firma stojí i padá na tom, jaké má lidi. Jestli jsou ti lidi kompetentní, vědí, co mají dělat a dělají to, šéfovská práce je pak o moc jednodušší.

 

Jestliže chcete vědět, jak to skrze tyto lidi prosadit, těším se na semináři 12 způsobů zvyšování produktivity práce vedoucích pracovníků.

Mgr. Martin Kolenička

  • 0 Komentářů

0 Komentáře

Vložit příspěvek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *