Brno, ČR    +420 543 211 321    Marketing HCABrno

Jak změnit nesouhlas na souhlas?

Pravděpodobně se každému z nás už stalo, že jsme svému týmu nadšeně prezentovali nějaký nápad na zlepšení a místo souhlasných ovací jsme se setkali s frfláním, odmítáním a kritikou. Jako šéfové se můžeme začít zuřivě obhajovat, logicky argumentovat nebo svůj návrh prosadit z pozice moci. Pravdou je, že když musíme stále používat sílu, budeme to mít v práci těžké. Bez souhlasu od podřízených to totiž nikdy snadno nepůjde.

Když s vámi váš zaměstnanec nesouhlasí, může to mít dva důvody. Ten první je, že odmítá jakoukoliv snahu o zlepšení a systematicky pracuje proti všemu, co by mohlo komukoliv v jeho okolí pomoc. Dobrou zprávou je, že tito lidé (lidově je nazýváme „traviči studní“) mají dvanáct speciálních znaků, podle kterých se dají rozpoznat a je lepší je ve firmě ani nemít.

Druhá možnost je, že váš člověk s vámi nesouhlasí proto, jelikož ze svého hlediska si jednoduše neumí představit, co dobrého by mu mohla připravovaná změna přinést. Zaměstnanci se na svoji práci často dívají hlavně s ohledem na vlastní výplatní pásku. Ne každý z nich je schopný dívat se na firmu komplexně a upřednostnit její dobro před svým vlastním, jak to děláte vy.

Jak tedy přesvědčit zaměstnance, aby zvážil váš pohled na věc? Hádkou a silou se to dlouhodobě nedá. I když vás zaměstnanec kritizuje a nadává, mám pro vás dobrou zprávu: můžete mít pravdu.

 

Tři magické otázky

Představte si situaci, že vám zaměstnanec po představení návrhu řekne: „Šéfe, ten tvůj plán na další čtvrtek je totálně šílený, úplně mimo realitu.“ Jak se s ním začnete hádat, skončili jste. I kdybyste svůj plán prosadili, prosadili byste ho přes nesouhlas a ten člověk by ho i přesto nesplnil – aby vám dokázal, že měl pravdu a že se to nedá! Zní to možná šíleně, ale děje se to.

Co teda udělat, když vám zaměstnanec řekne něco takového? Pamatujte si, že vašim cílem je vybudovat souhlas, protože ten je klíčem k produkci. Vezměte si proto na pomoc nejlepší manažerský nástroj – ARK trojúhelník. A řekněte zaměstnanci toto:

„Takže ty říkáš, že můj plán na další čtvrtek je totálně šílený, úplně mimo realitu. Mám pravdu? Pouze zopakujte přesně to, co vám zaměstnanec řekl a vyžádejte si jeho potvrzení o tom, že máte pravdu. Řekněte to bez ironie, bez hněvu, bez negativních emocí, upřímně, s dobrým úmyslem a dobrým záměrem. Když to uděláte dobře, zaměstnanec bude mít jedinou možnost – řekne vám „ano“. Pokračujte dál.

„Rozumím. A jsi toho názoru, že by bylo lepší, kdybychom to udělali jinak. Mám pravdu?“ Znovu to proveďte bez hněvu a upřímně. Jak to uděláte dobře, zaměstnanec vám řekne jedině – „ano“.

„Děkuji ti. Kdybychom to udělali jinak, jak bychom to podle tebe měli udělat?“ A pozorně poslouchejte, nehodnoťte ani nekritizujte. Dejte mu prostor říct vám všechno, co si myslí. Možná se mezi tím najde nějaký skutečný důvod na nesouhlas, možné ne, ale o to nejde. Vaším cílem je dát mu najevo, že mu opravdu rozumíte, že skutečně máte zájem o jeho realitu. Nesmí to být hrané ani povrchní – opravdu si dejte záležet.

Na konci tohoto bodu si zaměstnanec většinou sám uvědomí, že to se svojí reakcí trochu přehnal a že to, co jste mu řekli, ani nebyly tak velké hlouposti. Ale to nejdůležitější je, že v této fázi je poprvé ochotný vás poslouchat. Když jste umožnili jeho reaktivní emoci, aby se „vybila“, jeho zdravý rozum se tím dále už nezabývá. Je mnohem větší šance, že teď už pochopí, co jste se mu po celý ten čas snažili říct.

Tento postup na první pohled vypadá nepřirozeně. V životě se s ním potkáváme opravdu málokdy, ale je třeba se ho naučit. Funguje zázračně. Dovolte svým lidem mít jejich pravdu a jakoby zázrakem se stane, že ji dovolí mít i vám.

Práce s lidmi nemusí být náročná, když víte, jak na to. Naopak, je to jedna z nejkrásnějších věcí na práci manažera. Tuto techniku (jako spoustu jiných) se můžete naučit na semináři Vůdcovství v HCA. Velmi rád vás na něm přivítám!

Mgr. Martin Kolenička

  • 0 Komentářů

0 Komentáře

Vložit příspěvek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *